Zamilujte si behanie v zime

11.01.2022

V lete nebol kvôli samým grilovačkám čas a vy teraz zvažujete behanie v zime? Alebo patríte k bežcom, ktorí športujú len pokiaľ sa nezmení čas na zimný? Nech už sa radíte do akejkoľvek skupiny, v našom článku vás utvrdíme v tom, že pravidelné behanie je aj v zime naozaj dobrý nápad. 

Behanie v zime

Chýba vám motivácia?

Vonku je tma, mínusové teploty a vy by ste najradšej zostali doma pod dekou. Nemusíte sa báť, aj na tú príde, ale za zaslúženú odmenu. Prečo by ste sa teda mali dobre obliecť a vybehnúť von?

1) Udržanie kondície

Pokiaľ ste na sebe od apríla do novembra poctivo pracovali a beh bol vašou pravidelnou aktivitou, bola by naozaj škoda to všetko teraz zahodiť. Prekonajte sa a pri prvom jarnom behu sa nebudete preklínať za príliš dlhý odpočinok.

2) Lepšia imunita

Utečte nachladnutiu! Ak sa na beh vhodne oblečiete, domov si namiesto prechladnutia prinesiete silnejšiu obranyschopnosť. Je potvrdené, že behanie v zime nielen výrazne posilňuje imunitu, ale dokonca často pomáha pri bolestiach chrbta, kĺbov alebo hlavy. Niekedy si jednoducho skúste naordinovať namiesto tabletky beh a možno budete milo prekvapení. 

Behanie v zime

3) Dobrý pocit + niečo navyše

Či už športujete v lete alebo v zime, jedno je isté – behanie vás doslova nabije endorfínmi (hormónmi šťastia). Preto pozbierajte pevnú vôľu a vyrazte, pri príchode domov budete príjemne unavení a bude vás hriať hrdosť, že ste to zvládli. 

Ak máte aj tak obavy, že vám bude chýbať motivácia, prihláste sa na nejaké preteky v okolí. Niektoré začínajú už v apríli, takže nebudete mať priestor posúvať tréning až na jar.

Ale čo si mám obliecť?

Bežecký outfit nie je súčasťou módnej prehliadky, ale aj tak môžete pri športovaní vyzerať dobre. A v zime je ešte dôležitejšie zvoliť si správne vrstvy oblečenia a najmä materiál.

Behanie v zime

Menej je viac – na behanie v zime sa oblečte tak, ako by bolo vonku o 10 °C teplejšie. Pohybom sa rýchlo zahrejete.

Ďalším zlatým pravidlom je vrstvenie. Namiesto jednej hrubej vrstvy oblečenia si oblečte radšej viac tenších vrstiev. Zabezpečíte si tak pohyblivosť a navyše môžete niektorú vrstvu ľahko odložiť. 

Prvú vrstvu (počítané od tela) by mala tvoriť priedušná funkčná bielizeň, ktorej úlohou je odvádzať telesnú vlhkosť od tela. Dobrá funkčná bielizeň by vás rozhodne nemala škrabať ani sťahovať a vždy by ste sa v nej mali cítiť pohodlne. Prostredná vrstva zase slúži ako tepelná izolácia (tričká s dlhým rukávom, termonohavice, termolegíny a pod.), musí však zostať priedušná. A posledná, tretia vrstva je ochrana proti vetru a dažďu, najčastejšie ju zastupuje bunda či vetrovka, ktorá tieto kritériá spĺňa.

Behanie v zime

Vo väčších mrazoch alebo v ľadovom vetre by ste si mali chrániť aj hlavu a krk, ktorými môže uniknúť až 30 % telesného tepla, a ruky. Dýchacie cesty ochráni buď rolák alebo kvalitný nákrčník. Využiť ho môžete aj ako „rúško“, aby ste nevdychovali taký studený vzduch. Hlavu vám zahreje praktická čiapka alebo čelenka

A čo na nohy? V suchej zime si vystačíte s bežnými bežeckými topánkami (ak nemajú výrazné vetranie), stačí si obliecť teplejšie ponožky. V prípade, že sa na svojich trasách stretávate s bahnom a snehom, siahnite po topánkach s nepremokavou membránou

Behanie v zime

Nezabúdajte tiež na pravidlo „Vidieť a byť videný“. Dbajte na svoju bezpečnosť a vybavte sa povinnými reflexnými prvkami. A ak nebeháte napríklad po osvetlenej cyklotrase, kúpte si tiež šikovnú čelovku s váhou max. 100 g.

Je dobré používať aj balzam na pery a dostatočne mastný krém na tvár, ktorý pleť ochráni pred vysúšaním. 

Inteligentná športová výbava

Tak, čo na seba už zrejme viete. Teraz prichádza otázka, čo si zobrať so sebou, aby vás behanie v zime bavilo a stala sa z neho pravidelná aktivita. 

Nedokážete si predstaviť, že by ste z domu vybehli bez smartfónu? V tom prípade vám určite príde vhod praktické športové puzdro. V našej ponuke nájdete modely na pripevnenie na rameno, ale aj puzdrá s opaskom, do ktorého si uložíte napríklad ešte kľúče od bytu.

Behanie v zime

Ďalšou nevyhnutnou položkou sú športové slúchadlá. Hoci si stále môžete vybrať aj z drôtových modelov, faktom zostáva, že Bluetooth slúchadlá zažívajú v posledných rokoch skutočný boom. Hudobnú voľnosť oceníte obzvlášť pri behu, navyše majú šikovné ergonomické vyhotovenie, aby vo vašich ušiach sedeli ako uliate. Tiež sú vybavené odolnosťou proti potu a výdržou až 10 hodín bez nabíjacieho puzdra. 

Ak ale mobil radi necháte doma a chcete vyraziť čo najviac „naľahko“, vhodnejším variantom budú inteligentné hodinky s vnútornou pamäťou, do ktorých si nahráte až stovky songov. Zmerajú vám spálené kalórie, vzdialenosť, tep aj okysličenie krvi. Dôležité je, že poslúžia aj ako hudobný prehrávač, a pritom vás ich zaobstaranie rozhodne finančne nezruinuje. Na aké parametre sa zamerať, aby ste si vybrali tie pravé, vám prezradíme v článku Ako vybrať inteligentné hodinky.

Behanie v zime

3 TOP inteligentné aplikácie, ktoré sa môžu hodiť

Bežci začiatočníci aj ostrieľaní športovci často využívajú bežecké aplikácie, ktoré im poskytnú údaje napríklad o ich rýchlosti, tempe či prekonanej trase. Ktoré appky patria k tým najobľúbenejším? 

Runtastic

Viac ako 10 miliónov stiahnutí, to nie je len tak. Aplikácia spoločnosti Adidas je dostupná v češtine, takže ju ocenia predovšetkým tí, ktorí trochu bojujú s angličtinou. Získate s ňou spätnú väzbu od hlasového trénera, nastavíte si osobný cieľ... Aplikáciu navyše môžete využívať na ďalších cca 80 športových aktivít ako napríklad cyklistika, turistika, sánkovanie, pilates či tenis. 

Behanie v zime

Nike+ Run Club

Týždenné aj mesačné výzvy, tréningové plány na mieru, motivačné skladby z Nike+ Run Club a oveľa viac vám ponúkne aplikácia Nike+ Run Club. Okrem vašich výkonov dokáže počítať, koľko kilometrov ste ubehli v topánkach Nike, takže budete vedieť, kedy je čas na kúpu nového páru. 

Strava

Porovnávajte svoje výkony s priateľmi a zdieľajte ich ako na Facebooku! Vytvárajte si segmenty ako napríklad najvyšší kopec v okolí a skúste ich prebehnúť čo najrýchlejšie. Zapáčiť by sa vám mohli aj tzv. heatmapy, v ktorých zistíte, ako často jednotlivé trasy využívate

Predtým než vybehnete

Máte všetko pripravené a už sa chystáte vyraziť? Potom nezabúdajte na dobrú rozcvičku, ktorá vás zahreje. Vybehnúť z izbových 20 °C do mínusových teplôt je pre telo solídny šok. Postačí ale, ak spravíte vonku bežeckú abecedu a k tomu pár drepov či niekoľko minút behu na mieste, a dostanete sa do prevádzkovej teploty. 

Behanie v zime

Ako správne behať v zime?

V chladných mesiacoch nevsádzajte na rýchlosť, voľte radšej dlhšie vzdialenosti. A dbajte na správne dýchanie, aby ste si nenachladili horné dýchacie cesty. Zamerajte sa teda na tréning dýchania nosom, čím aspoň trochu ohrejete vzduch smerujúci do pľúc. 

Prehnali ste to s vrstvami a pri behaní je vám horúco? Teraz už je na odhadzovanie vrstiev neskoro, pretože mokré telo je náchylné na ofúknutie. Zostaňte radšej v teple a pomaly sa vráťte domov. 

Čo urobiť po príchode domov

Pri behaní ste sa určite dostatočne zahriali, lenže po pár minútach bez pohybu sa vás začne zmocňovať chlad. Preto sa po príchode domov vždy hneď prezlečte zo športového do pohodlného oblečenia, či už sa vraciate po 20 minútach alebo hodine. Príjemná je aj horúca sprcha, ale teplotu vody odporúčame zvyšovať postupne.

Chcem_nové_slúchadlá

Ďalšie aktuality