basket tree star-empty icon-apple error-404 time-24 edit smile-5 smile-1 smile-3 smile smile-2 location www order-edit people target check-rounded arrow-up arrow-down transport-light datart-store connect transport-dark gift check star sale Sell Out arrow-circle-up arrow-circle-left arrow-left arrow-right contact faq auction chat datart-store-dark order-check search-colored basket-full cross catalog cross-circle-full mail phone cross-circle-empty time basket-empty map-pin search menu

Ako dodžiavate svoje predsavzatie chudnúť?

11. 1. 2019 - Poradca
Vianoce sú úspešne za nami, nabrané kilá zase o krok pred nami a každoročný maratón predsavzatí, ako sa vrátiť na pôvodnú hmotnosť pred sviatkami, opäť naberá na sile. My sme si pre vás pripravili pár tipov ako bojovať s povianočnými kilami navyše.

novorocne predsavzatia_1

Už ste sa pustili do splnenia svojho predsavzatia?

Ako sa dá bojovať s nevyhovujúcou hmotnosťou? Existuje niekoľko spôsobov ako zatočiť s kilami navyše. Niekto tento nekončiaci boj rieši športom, iný zdravou výživou, ďalší dodržiava správne návyky. Nemusíte ráno vstávať o piatej hodine, sprchovať sa studenou vodou, behať 6 kilometrov, jesť surové ryby a na čokoládu sa pre istotu pozerať cez bezpečnostné sklo. Ako vraví jedno múdre príslovie: „Všetko s mierou“. A pri správnej životospráve a chudnutí to platí dvojnásobne.

Jedzte pravidelne a striedmo

Naše telá majú, okrem iného, ​​jednu zaujímavú vlastnosť. Dokážu si zvyknúť na určitý režim stravovania a jemu následne prispôsobiť nielen ukladanie tukov, ale tiež zásobovanie energiou dôležitých orgánov, akými sú napríklad mozog či srdce. Pokiaľ teda jete pravidelne a neprejedáte sa, telo energiu z jedla distribuuje podľa potreby a nemá tendenciu jej prebytky ukladať formou tukov na miesta, kde sa nám tak nepáčia.
Naopak, pri nárazových hodoch si telo energiu do tukov ukladá veľmi rado, pretože nevie, kedy budete opäť jesť. A kilá idú hore. Je teda lepšie, ak sa stravujete 5× denne bez prejedania, ako 2× za deň, ale za to poriadne.
 

Prvopočiatok správneho stravovania nájdete už pri príprave jedla.


Zdravo sa stravovať neznamená jesť len netučné mäso alebo zeleninu, ale taktiež je dôležitá samotná príprava jedla. Mäso nemusíte nutne piecť alebo smažiť, ale dá sa pripraviť v pare. V tom prípade nie sú potrebné žiadne oleje ani tuky. Mäso je po príprave v parnom hrnci nádherne šťavnaté, rozpadá sa vám na tanieri a nádherne vonia. V pare môžete pripraviť aj zeleninu, vajíčka či cestoviny. A ak sa vám nechce kupovať ďalší prístroj do kuchyne, dokonca už aj niektoré zariadenia ako mikrovlnné rúry, rúry na pečenie alebo multifunkčné hrnce poskytujú takúto funkciu.

Ak milujete ryžu, možno použiť napríklad aj ryžovar. Ryža sa vám nikdy nepripáli, bude nadýchaná a voňavá. Taktiež sa vám hodí kvalitný odšťavovač ovocia, vďaka ktorému si môžete doma pripraviť stopercentný džús bez konzervantov, umelých sladidiel a bez prehnaných cien. Avšak nemožno zabudnúť ani na populárne a veľmi zdravé smoothie, čo si môžete dopriať ako zdravé raňajky alebo ako poobedný chutný olovrant.

smoothie

Strážte sa

osobna vaha tanita

Na svojom tele síce uvidíte, či vaša hmotnosť mierne stúpa, ale veľa vecí vám zostane skrytých. A pritom môžu zohrávať zásadnú úlohu v tom, ako sa cítite a tiež celkovo vo vašom zdraví. Pokiaľ vám nič nehovorí slovíčko hypertenzia, vedzte, že ide o kardiovaskulárne ochorenie. Inak povedané, vysoký tlak môže byť predzvesť infarktu alebo mozgovej mŕtvice. Prečo si teda vlastné telo nepostrážiť?

Osobný merač tlaku (teda tlakomer) tak môže byť prvým nástrojom, ktorý vám napovie, že s telom nie je niečo v poriadku. Samozrejme, bude sa vám určite hodiť aj osobná váha. Nie, nemyslíme tú s otočnou stupnicou, ktorá vašu hmotnosť ukáže skôr orientačne. Myslíme moderné váhy novej generácie. Nielenže digitálne meranie vašej hmotnosti je presnejšie, ale prečo okrem váhy nezistiť aj percentá telesného tuku, obsah vody v tele, či zastúpenie svalovej hmoty?

Dokonca špičkové váhy vám priamo vypočítajú váš BMI index ideálnej hmotnosti voči vášmu pohlaviu, výške a veku. U niektorých modelov si môžete výsledky meraní rovno nechať odoslať do svojho smartfónu, a tak mať dokonalý prehľad o vašom tele.

Pripomenieme si:
BMI, alebo Index telesnej hmotnosti (z anglického body mass index), môže byť celkom dobrým indikátorom podvýživy, obezity a pod., tak si ho pokojne nechajte vypočítať alebo spočítajte doma sami. Ale nezabudnite, že BMI k výpočtu nevyužíva iba hmotnosť a výšku, ale je potrebné zohľadniť taktiež vek a ďalšie faktory – napríklad športovci môžu mať BMI vychýlené z dôvodu väčšieho množstva svalov, čo ale pochopiteľne nenaznačuje nadváhu. Rovnako ako u detí sú optimálne hodnoty výrazne odlišné.

Nepodceňujte spánok

Fitness tracker

Súčasťou zdravého životného štýlu je kvalitný spánok, ktorý je taktiež dôležitým faktorom k dosiahnutiu svojich cieľov. Spánok nám pomáha opätovne získať energiu, aby sme mohli ďalší deň zvládnuť všetko, čo sme si vytýčili. Bez spánku sme síce schopní z fyzického hľadiska vydržať aj niekoľko dní, ale iba jeden deň bez spánku už má negatívny vplyv na našu schopnosť rozhodovať sa, pamäť, ale napríklad aj zrak. Počas spánku sa nám tiež porovnávajú hladiny hormónu a mozog si utriedi myšlienky.

Ohromujúcim nástrojom pre skvalitnenie spánku sú fitness náramky či inteligentné/športové hodinky (tzv. smartwatch). Tieto inteligentné zariadenia dokážu nielen monitorovať náš pohyb, typy aktivít, ale práve aj spánok. Získate prehľad nad kvalitou vášho spánku, navyše vás väčšina fitnes náramkov dokáže zobudiť vibráciami, čo je podstatne jemnejšie prebudenie ako hlasným budíkom. Dokonca v niektorých fitness náramkoch je možné aktivovať vibračný budík iba v ľahkej fáze spánku v rámci časového intervalu, ktorý si vyberiete. Po prebudení sa následne cítite viac svieži a oddýchnutí.

Okrem inteligentne nositeľnej elektroniky vám na základe senzorov dokáže monitorovať spánok aj smartfón. Taktiež vám pomôže prebudiť sa v optimálnej fáze spánku, prípadne vás môže uspávať postupne zoslabujúcimi pesničkami. Môžete ho bezdrôtovo spárovať s náramkom alebo hodinkami a zo zozbieraných dát vám vytvorí grafy a štatistiky, na základe čoho môžete zlepšiť kvalitu svojho spánku.

sleep monitor

Dostatok pravidelného spánku je pre správne fungovanie tela veľmi dôležité.

Hlavne dostatok pohybu

behanie_1

Každý vie, že dostatok pohybu je základ zdravého fungovania tela a udržania si ideálnej hmotnosti. Napríklad behaním bojujete proti kôrnateniu ciev, posilňujete srdce a pritom spaľujete tuky. Skvelá voľba je tiež plávanie, ktoré má dobrý vplyv na chrbticu, nezaťažuje kĺby, rovnomerne aktivuje všetky svalové skupiny a taktiež aktívne spaľuje tuky v tele.

Ak nemôžete von, pretože nám počasie nie vždy praje, môžete si telo pretiahnuť doma pred televízorom, ktorý pripojením na internet, resp. na youtube ponúka nepreberné množstvo videí a cvičení ako sa rozhýbať. Od tých najľahších až po tie najťažšie… Okrem toho televízor môžete prepojiť aj s hernou konzolou (Xbox OnePlayStation 4 alebo Nintendo) a rozprúdiť svoje telo prostredníctvom tanečných (hudobných) hier. Navyše pri tom môžete spojiť príjemné s užitočným a spolu s kamarátmi si nielen zatancovať, ale sa aj poriadne zabaviť…

Na záver pár riadkov...

Nech už si na začiatku roka dávate akékoľvek predsavzatia, je dôležité vytrvať a pomalými krôčkami sa dopracovať k svojmu vytúženému snu. Avšak naše tipy nemožno aplikovať iba pri napĺňaní svojich cieľov, ale je nevyhnutné si ich osvojiť a zotrvať v nich, čím si vypestujete zdravý a pokojný štýl života v dnešnom uponáhľanom svete…
 

chudnutie_tlacidlo

Vyhľadať v článkoch

V porovnávači máte 0 produktov Porovnať produkty Porovnať 0 produktov